Pijn in de onderrug, heb ik spit of hernia?

De term spit wordt veel gebruikt voor pijn in de lage rug. Maar niet elke lage rugpijn is spit. Als het plotseling in je onderrug schiet bij een buk- of draaibeweging, is de kans groot dat het spit is.

Spit kun je vergelijken met het verzwikken van je enkel. Zo kun je ook ‘door je rug gaan’. Er ontstaat dan een lichte verrekking. De pijn die je voelt, wordt veroorzaakt doordat de rugspieren de rug proberen te beschermen en hard aantrekken. Dat zorgt voor spierspanning en stijfheid. De pijn neemt vaak toe bij bukken, draaien en langdurig zitten. Soms straalt de stekende pijn uit in de bil of het bovenbeen.

Met spit hoef je niet meteen naar de huisarts. Je kunt het beste een paar dagen rustig aan doen en luisteren naar je lijf. Dit betekent echter niet dat je niks meer moet doen! Het is vooral belangrijk om te blijven bewegen aangezien beweging het weefsel doorbloedt en de spieren laat ontspannen. Dit zorgt voor een sneller herstel van de rug. Na de eerste rustfase is het goed om de rug te gaan trainen. Onder begeleiding van een fysiotherapeut kun je leren hoe je je rug beter kunt gebruiken en versterken. Dit laatste is met name belangrijk om te voorkomen dat het er nog eens in schiet.

Als de uitstraling van de pijn echter vanuit de onderrug verder gaat dan de knie en meer ‘schietend’ is, spreken we van ischias. Ischias is het voorstadium van een hernia en ontstaat doordat een uitstulpinkje tussen de wervels op een zenuw duwt. Een hernia klinkt ernstig en kan veel klachten geven, maar dat verschilt per persoon. De meeste klachten verdwijnen binnen 6 – 12 weken doordat het uitstulpinkje kleiner wordt en de druk op de zenuw afneemt of verdwijnt.

Ook met een hernia hoef je niet meteen naar de huisarts of fysiotherapeut. Bij twijfel of als de pijn langer dan een maand aanhoudt is het goed om even telefonisch te overleggen. In zeldzame gevallen kan een hernia de onderste gevoelszenuwen afsluiten. Daarom is het belangrijk om wel direct de huisarts te bellen als je:
– niet meer kunt plassen terwijl je wel moet
– de plas niet kunt ophouden
– een doof gevoel hebt in de schaamstreek
– geen controle meer hebt over de kringspier
– niet meer op de tenen kunt staan